Blogger Layouts

COLOUR OF LIFE

JIWA RAGAKU....

Daisypath Anniversary tickers

BUCUK MAMA!!!!!

Lilypie Second Birthday tickers

Followers

Wednesday, October 19, 2011

KEK GULA HANGUS

Aku baru cuba2 berjinak dlm membuat kek ni huhuhuu.....malu aiihhh....dh tua2 baru nk blajaq hehehehe... kek ni aku dh try lama dh, dh byk kali wat dh...xdala ssh sgt...aku amik resepi ni kat tenet....tuan empunya resepi jgn mare na...aku nk share utk tatapan umum coz caranya simple tapi aku ada edit2 sikit la time buat tu coz aku x suka manis sgt....ni resepinya...

KEK GULA HANGUS


BAHAN-BAHAN

1 cawan gula (blh kurangkan)
1 cawan susu pekat (boleh kurangkan)
1 cawan air panas
1 cawan tepung
2 sudu teh soda bikarbonat
4 biji telur
2 sudu besar mentega
1 sudu teh esen vanila

CARA-CARANYA

Gula Hangus

1- Masak gula dengan api sederhana hingga keperangan/coklat
2- Masukkan air panas (perlahan2)
3- Masukkan mentega dan kacau hingga sebati/cair (sejukkan)

Kek

1- Pukul telur hingga betul2 kembang
2- Masukkan susu pekat dalam telur tadi (pukul hingga sebati)
3- Masukkan tepung yang telah diayak bersama soda bikarbonat tadi (sebatikan)
4- Masukkan gula hangus yang telah disejukkan tadi
5- Masukkan esen vanila (pukul hingga sebati)
6- Perapkan adunan (1-3 jam)
7- Bakar dengan api sederhana lebih kurang 45 minit hingga 1 jam






0 comments:

Post a Comment

JOM KOMEN APA YANG BOLEH!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...